SEO a vyhledávače keyboard_arrow_right Ecommerce keyboard_arrow_rightCo je to SEO a jak může dopomoci e-shopům ..

Obrázek příspěvku: Co je to SEO a jak může dopomoci e-shopům k vyšším ziskům?

Co je to SEO a jak může dopomoci e-shopům k vyšším ziskům?

personaccess_time20.duben 2020chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye295 shlédnutí

Pokud máte pouze matnou představu či nemáte vůbec žádnou představu, co se za magickou zkratkou SEO skrývá, pak jsou vám určeny následující řádky. Do problematiky SEO vás stručně zasvětí a mohou se stát odrazovým můstkem k dalšímu studiu.

SEO a jeho cíle

Zkratka SEO pochází z angličtiny a za jeho písmeny se skrývá slovní spojení Search Engine Optimalization neboli optimalizace pro webové vyhledávače. Z rozklíčování této zkratky mimochodem vyplývá skutečnost, že hojně užívané spojení „SEO optimalizace“ je jednoduše nesprávné.

Hlavním cílem SEO by měly být vyšší zisky vašeho e-shopu a nikoliv za každou cenu jeho vyšší návštěvnost. Tisíce návštěvníků, kteří si nic nekoupí, popřípadě neprovedou jinou alespoň k budoucím nákupům směřující aktivitu (například přihlášení newsletteru), vám totiž zpravidla nepřinesou žádný užitek. S trochou nadsázky řečeno, jen zbytečně vytíží váš webhosting. Správné SEO tedy do vašeho e-shopu musí přivádět návštěvníky, kteří hledají vámi nabízené zboží.

Tedy řečeno jasně a jednoduše, SEO je technika mající za cíl zlepšit vaše pozice ve vyhledávačích na relevantní klíčová slova.

Analýza klíčových slov neboli „klíčovka“

Prvním krokem optimalizace pro vyhledávače musí být analýza klíčových slov označovaná v žargonu jako takzvaná „klíčovka“. Právě ta by měla odhalit relevantní klíčovaná slova (keywords či jen KWs), na která se v dalších krocích optimalizace zaměříte. Její závěry však rozhodně nesmíte považovat za definitivní. Vyhledávací trendy se totiž mění a stejně tak se mění i konkurence bojující o pozice na jednotlivá klíčová slova.

On-page SEO

Máte-li hotovou klíčovku, můžete se pustit do práce na optimalizaci tzv. on-page faktorů, tedy faktorů ovlivňujících pozice ve vyhledávačích, jež se nachází přímo na stránkách vašeho e-shopu.

Klíčová slova na stránce

Základem jsou klíčová slova vyskytující se na konkrétní stránce. Hoďte však za hlavu poučky, že by se měla konkrétní klíčová slova vyskytovat na stránce v té a té míře. Nejenže jsou tyto poučky spíše spekulativní, ale ve výsledku vás mohou dotlačit do sepsání textu, který se možná bude líbit vyhledávačům, ale pro zákazníka bude naprosto nečitelný. Právě v této fázi optimalizace pro vyhledávače je patrně nejvíce nutné myslet na to, že je to zákazník, kdo u vás nakonec utratí peníze, a nikoliv vyhledávač.

Interní prolinkování

Dalším, dle našeho názoru velmi důležitým on-page faktorem, je logická struktura e-shopu a jeho interní prolinkování.  Přehledně řazené zboží v kategoriích a podkategoriích doplněné šikovně umístněnými odkazy se totiž líbí nejen vyhledávačům, ale také zákazníkům.

HTML kód

Myslet je rovněž třeba na zdrojový kód stránky a vhodné využívání HTML tagů. Kód, který je plný chyb, nemusí umět robot vyhledávače správně přečíst a nepotěší ho ani spousta neplatných odkazů. Co se týče HTML tagů, zaměřte se především na správné používání nadpisů (<h1>, <h2>, …), které navíc usnadní orientaci v delším textu (všimněte si například struktury tohoto článku), a také na tagy <strong> pro zvýraznění textu a <em> pro kurzívu.

SEO friendly ULR

Zapomínat byste rovněž neměli na URL adresu. Bezesporu není nutné snažit se dostat vaše hlavní klíčové slovo do názvu domény 2. řádu, neboť vliv tohoto faktoru se u vyhledávače Google limitně blíží nule a u Seznamu by jeho význam neměl být přeceňován. Z hlediska optimalizace a především uživatelské přívětivosti je daleko důležitější podívat se na část URL adresy za pomlčkou.

HTTPS?

V neposlední řadě se zastavme ještě u protokolu HTTPS. Zahraničním e-shopů lze přechod na HTTPS rozhodně doporučit. Zelený zámeček v adresním řádku působí důvěryhodně a Google těmto stránkám přidává „plusové body“ podobně jako v rámci mobilního vyhledávání přidává „plusové body“ stránkám optimalizovaným pro mobilní telefony. Odlišná je však situace v tuzemsku, kde má stále velký podíl na vyhledávání Seznam, který má doposud velké problémy s indexací webů, jež využívají zabezpečený protokol HTTPS. Náprava by pak měla být prý sjednána začátkem roku 2016.

Off-page SEO

Další kategorií faktorů, které ovlivňují pozice ve vyhledávačích, jsou ty, které se nenacházejí na stránce, ale mimo ni. Nebudeme dlouho napínat. Jedná se především o odkazy vedoucí na stránky vašeho e-shopu. Metoda získávání těchto odkazů se pak označuje jako linkbuilding, přičemž v následujících odstavcích se podíváme na některé jeho základní zásady.

Linkbuilding jako dlouhodobý proces

Předně je nutno si říct, že odkazy vedoucí na váš e-shop je lepší získávat kontinuálně než nárazově. Vyhledávačům jde totiž v současnosti stále více o to, aby byl odkazový profil přirozený. Velký nárůst odkazů v krátkém čase pak zpravidla svědčí o opaku. Dlouhodobé získávání nových odkazů je sice dřina, ale po čase přinese kýžené ovoce. Na rozdíl od provozovatele, který nakoupí nárazově stovky odkazů, se také nebudete muset obávat, že vás vyhledávač penalizuje za manipulaci s výsledky vyhledávání.

Kvalita odkazů – ranky jsou pomalu pasé

Hledět je rovněž třeba na kvalitu odkazů. Kvalitu odkazující stránky dnes už moc nenapoví tzv. ranky (S-rank a Page Rank), neboť aktualizace jejich zveřejňovaných hodnot dnes probíhá velmi sporadicky, tudíž značně ztratily na relevanci. Daleko lepší je podívat se na kvalitu obsahu, množství nových článků a aktivitu na stránce obecně. Chce to trochu více intuice než v případě technokratického lpění na ranku, odměnou vám však může být odkaz ze zajímavé webové stránky, který nakonec může přivést i nové nakupující. Podpůrně mohou o kvalitě webové stánky vypovědět také nástroje, které analyzují odkazový profil konkrétní stránky.

Pamatujte: Zpětné odkazy jsou pořád tím nejlepším ukazatelem kvality stránek. Nikdo zatím lepší indikátor nenašel. Záleží však na kvalitě.

Anchor text

Co se týče tzv. anchor textu, tedy textu, v němž je vložen odkaz, i u něj platí, že jeho význam slábne. Pestrost a přirozenost anchor textů je dnes daleko lepší než jedno, stále se opakující klíčové slovo, z nějž vede stále ten samý odkaz.

Odkazujte i do hlubin vašeho e-shopu

Pokud budete vést odkazy pouze na hlavní stránku, efekt linkbuildingu nebude velký. Mnohem přínosnější je odkazovat i na různé podstránky, tedy například na konkrétní produkty či kategorie zboží a s ohledem na to se zaměřovat na různá klíčová slova. Váš odkazový profil tak bude mnohem přirozenější a efekt příchozích odkazů (fajnšmekři mu říkají link juice) bude rovněž daleko lépe proudit skrze celou strukturu e-shopu.

Přirozenost nadevše

Při budování odkazového profilu je potřeba myslet především na jeho přirozenost, což patrně vyplynulo i z předchozích odstavců. Seznam ani Google totiž nevidí rádi uměle získané či dokonce koupené odkazy. Pravdou je, že v jejich odhalování je Google daleko před Seznamem. Chytré budování zpětných odkazů tak může probíhat například prostřednictvím publikování zajímavého obsahu, na který zbytek internetu ochotně odkazuje či ho sdílí na sociálních sítích. Nutno podotknout, že vliv sociálních sítí na SEO rovněž roste. Články nabité informacemi, přehledné infografiky či instruktážní videa jsou dobrým příkladem takového obsahu. Krajní polohou této techniky je tzv. linkbaiting, který spočívá ve vytváření kontroverzního, provokativního či jinak extrémně poutavého obsahu. Mějte však na paměti, že takový obsah může sice oslovit široké publikum, ale rovněž může řadu potenciálních nakupujících od nákupu navždy odradit. Proto linkbaiting využívejte s velkou opatrností a s dobrým rozmyslem.

Co říct závěrem?

SEO není žádné dogma a každý, kdo optimalizaci webových stránek pro vyhledávače provádí, má své vlastní techniky a upřednostňuje jiné metody. Je však třeba pamatovat, že v rámci SEO je nutné sledovat aktuální trendy, neboť to, co platilo na vyhledávače loni, dnes už dávno platit nemusí.

Shora uvedený výčet metod optimalizace pro vyhledávače rozhodně neaspiruje na to být výčtem úplným. Proto máte-li své vyzkoušené metody, budeme rádi, pokud se o ně podělíte s ostatními čtenáři.

folder_openPřiřazené štítky

0 komentářů

commentŽádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.

Podobné články

SEO analýza webových stránek

personRedakceremove_red_eye218bookmarkAnalytika

Nyní se podíváme na SEO analýzu webových stránek, probereme, v čem spočívá a na co si dát pozor. Nejdříve si řeknem, co je vlastně SEO audit. SEO analýza je první pohled na internetovou stránku před zahájením optimalizace pro vyhledávač. Existuje více typů SEO analýzy a ..

SEO hustota klíčových slov

personRedakceremove_red_eye232bookmarkCopywriting

Úkolem SEO textů je zvýšit návštěvnost webových stránek. SEO texty jsou pro vyhledávače zajímavé, ale ne každý copywriter je schopen text přizpůsobit tak, aby byl pro vyhledávače efektivní. Čtěte dále a vylepšete Vaše texty pro roboty. Pokud chcete, aby lidé navštěvovali ..

Proč měříme SEO pozicemi?

personRedakceremove_red_eye211bookmarkVyhledávače

Existuje celá řada důvodů, proč se příliš nezabývat pozicemi své webové stránky ve vyhledávačích. Existují i lepší metody pro měření SEO optimalizace. Přesto to lidé stále dělají, ale proč? Mnoho lidí investuje do SEO optimalizace spoustu peněz, ale většina z nich ..

Hlavní příčiny neúspěchu při optimalizaci pro vyhledávače

personRedakceremove_red_eye205bookmarkVyhledávače

Při tvorbě www stránek se setkáváme s problémem a tím je optimalizace pro vyhledávače. Každá firma chce, aby její stránka byla viditelná a navštěvovaná na internetu. Měli byste se zamyslet nad hlavními problémy, které se mohou objevit u Vás na internetových stránkách a buď ..

Web copywriting vs. SEO copywriting

personRedakceremove_red_eye323bookmarkCopywriting

Pokud budete psát texty pro svou webovou stránku, pak byste si měli uvědomit, co je důležité, aby návštěvník na stránkách setrval. Zaměříme se tedy na základní prvky, kvůli nimž návštěvník na stránkách zůstane, nebo je rychle opustí. Klíčovými jsou při optimalizaci ..

Rozhovor s Kanalizátorem o Xboxech 360 a konzolích obecně

personRedakceremove_red_eye235languagegametek.cz

Martine, která herní konzole je podle tvého názoru nejlepší volbou a proč?Na svém webu jsem tomu věnoval celou jednu stránku. Ale osobní preference jsou aktuálně Xbox 360, důvodů je dost, Full-HD hry, velký počet nových titulů, výkon, cena, modifikovatelnost.Jak vidíš vývoj ..

Spotřeba energie

personRedakceremove_red_eye165languagereceptar24.cz

Potřebné množství tepelné energie na vytápění je určeno tepelnými ztrátami budovy, které vznikají v obvodovém plášti, střešní konstrukci. Toto množství energie je v přímé úměře k rozdílu vnější a vnitřní teploty a schopnosti bránit konstrukcí prostup tepla z ..

Prostírka jako cvičení jemné motoriky

personRadka Eliáškováremove_red_eye133languagejaktoudelam.cz

Už dlouho jsem tu neměla nic pro mladší děti. Tak dneska se vyřádí. Nechala jsem se inspirovat velikonočním košíčkem, který si syn donesl z mateřinky. Vyráběli jsme prostírání na stůl, ve finále ho hodlám zalaminovat, aby bylo reálně použitelné. Čím menší dítě máte, ..

Přímočará pila poskytuje přesný řez. Není ale univerzální.

personRadka Eliáškováremove_red_eye293languagereceptarprimanapadu.cz

Přímočaré pily jsou stálicí ve všech truhlářských, tesařských a dalších dílnách. Díky vhodným plátkům s nimi můžete řezat dřevo, plasty i tenký plech. Svoje využití tak mají napříč všemi spektry práce. Přímočará pila se v dílně zkrátka neztratí ani v ..

Péče o trávníky v jarním období.

personRadka Eliáškováremove_red_eye296languagereceptarprimanapadu.cz

Trávník je víceletá až vytrvalá kultura, která každoročně prochází obdobím plné vegetace a obdobím vegetačního klidu. Trávníky reagují na přechodu zimního a jarního období zejména na postupný vzestup teplot vzduchu a následně teploty půdy. Právě teplota půdy, v níž ..